From 2006 until 2012 we perfomed as PIRX - Marion Wörle aka Frau W on Laptop and Maciej Sledziecki on guitar. PIRX uses the vocabulary of sound-art as it does elements from psychedelia, noise and Krautrock. The electronic music of the 90s and 2000s is also bursting through every crack of the music. 

We have released our first album "deleted scenes" in 2009, and our second album SIE SIND HIER JETZT was released in december 2011. For the latter we have recorded tons of toy-instruments, guitars and electronics and carved strange tunes out of the material.

So far we have toured Germany, The Netherlands, Switzerland, Luxembourg, France, Poland, UK and Hungary and have spend two residencies at the STEIM / Amsterdam. We have also produced the music for the radioplay Das Echo der Erinnerung based on the novel The Echo Maker by Richard Powers and had an commisson from the WDR.   

watch some teasers produced by our friends from JJST or listen to some of the tracks on soundcloud

some reviews...

taz, june2012
taz, dec2011

Der Pilot Pirx hat in den Phantastischen Erzählungen von Stanislaw Lem an verschiedensten exterrestrischen Orten Abenteuer meist in der Auseinandersetzung mit Robotern oder Maschinen zu bestehen. Deutliche Beziehungen zwischen der literarischen Figur und dem gleichnamigen musikalischen Duo lassen sich seit der ersten Veröffentlichung mit dem Titel Deleted Scenes aus dem Jahre 2009 ausmachen. Da sowohl der Erfinder des literarischen Pirx als auch der Gitarrist des Kölner Duos, Maciej Sledziecki, aus Polen stammen, liegt eine geografisch bedingte kulturelle Beziehung auf der Hand. Inhaltlich thematisiert Pirx - literarisch wie musikalisch - eine Versuchsanordnung, in der das Verhältnis von Mensch und Maschine ausgelotet wird. Bei den musikalischen Pirx geschieht das nicht nur durch das Verhältnis von Mensch und Instrument, sondern vielmehr noch durch die Instrumentierung selbst. Marion Wörle (Frau W) bedient den Computer, und im Zusammenspiel mit der Gitarre bildet das Duo die Versuchsanordnung Mensch/Maschine auf der Ebene Analog/Digital genau nach. Mit der zweiten Veröffentlichung von Pirx wird ein weiterer Bezug klar. Wie der literarische Pirx hat sich auch das Kölner Duo an diversen Orten zu beweisen. Und so verweist schon der Titel des Albums „Sie sind hier jetzt“ auf ein anderes hic et nunc als vormals. Die Versuchsanordnung Mensch/Maschine hat es an einen anderen musikalischen Ort verschlagen. War es zunächst einer, an dem das ästhetische Verdikt einer angenehm hörbaren experimentellen Musik wie sie z.B. von Machinefabriek oder Fennesz vertreten wird, herrschte, finden sich Pirx diesmal in einer bei weitem psychedelischeren Welt wieder. Es dominieren Drones die durch Geräusche und Feedbacks gebrochen werden. Flöten- und Percussionssound sind auszumachen. Und mit einer Phrase von Jimi Hendrix geben uns die Beiden zu verstehen, dass es sich um eine traditionsreiche und alte Welt handelt, auf der das Verhältnis von Analog und Digital diesmal und in immer neuen Spielarten ausgelotet werden muss.
Kai Winter, testcard - Dezember 2012

Wer behauptet, dass elektro-akustische Musik keinen Spaß machen darf, kann weiterhin X und U strikt voneinander trennen, sollte dann aber auch einen großen Bogen um das Köln/Berliner Duo Pirx machen. Das Zusammenprallen von Geräusch, Musik und Humor ist ein schmaler Grat, an dessen Begehung schon mancher gescheitert ist, der aber von den beiden ohne zu stolpern beschritten wird. Saiten werden angerissen, es gibt viel Gepfeife und Getröte zu hören, es raschelt, knistert und knackt. Kraut-Einflüsse werden durch atonale Geräusche konterkariert, Momente, in denen die Musik des Duos an die frühen Nurse With Wound um Steven Stapleton erinnert. Pirx legen einen offenen und fröhlichen Umgang mit dem Klangmaterial an den Tag, der das Durchhören des Albums zum lustvollen, aber niemals albernen Spaß werden und kurz vorm Ende noch genug Raum bietet, um die Stimmung umschlagen zu lassen und an Orte zu führen, an denen ein Lachen dann doch noch unangemessen erscheint. Tipp!
Sascha Bertoncin
www.sonic-seducer.de

[...] The music that Marion Wörle and Maciej Sledziecki make under the name Pirx makes bold steps into the unknown and moves within this area so naturally and assuredly that it is hardly possible to trace them in words. Yet if one landmark of good music is that has to listen to it because one doesnt want to disturb its presence in the room, then Pirx have managed to pull off a damn good album. With an instrumentation comprising guitars and electronics, they create tones and noises that really sounds unique and at no point random, artificial or academically boring. Music which is „new“ without having to make a label out of it.
TCB, De:BuG.133, 06/09

„ [...] The music is very much song based, with all of the 11 tracks based on a specific idea or sound. All in all a great record that has been stuck in my cd player for a number of days.
Steimblog / Robert van Heumen

[...] The so-called „Deleted Scenes“ certainly live from noise. and they seem to work really well. The accompanying psychedelic guitar sounds suggest a certain affinity to Krautrock. Which doesnt go without saying, just because PirX are from Cologne. all in all, the record walks along atonal pathways and dives deep into dense walls of sound. not always easy listening, but interesting throughout.
Hardmate

[...]The interesting thing about Deleted Scenes (satelita/a-Musik) is, how sounds come into being - seemingly ex nihilo, which are hardly comparable with any other. There is neither a deconstruction, nor is a hermetical system built up. Which comes very close to the idea of freedom. Groove  Warm noiSe an all-round pleasant and thankfully far removed from any stupid fairground pop noise music. actually there is far too little of this kind of music in the world. at last, something more than an empty la-la-la, no mundane epigone, no choruses, no pop-doodle nonsense. [...] just listen and enjoy it.
Thomas Blum, JungleWorld, 08/09

Well Tempered Disharmony
This duo doesnt just master extreme situations - it goes out looking for them. The musicians layer imponderables one over the other and avoid predictability. Maybe it is a sign of a healthy mental faculty not to return to previously used melodies and rhythms? [...] The music of Pirx is well tempered disharmony - it only deviates from being purely detuned as much as the ear can tolerate.
Sebastian Reier / Zeit online

[...] So in the end one is justified in using a variation of the silly cliche: „Deleted Scene“ sounds like the soundtrack to a film, which was shot a long time ago but which nobody will ever see.

Tip: Pirx [...] one guitarist and one laptop musician attempt to unite free- jazz, ambient and new music. The result: well calculated off-notes mixed with warm soundscapes. But what am i saying - just have a listen to it!
vioworld.de 06/09 

[...] Basically this is about a piece of electronic music which uses a similar means of production to say Fennesz: Maciej Sledziecki uses his guitar as sound generator and his partner Marion Wörle further processes the material on the laptop. The result is an arrhythmic stream of sounds which cunningly builds tension and offers interesting dynamics of the course of the whole album. (7/10)
Werner Reiter 

[...] The two musicians have been playing together for quite some time, and this can be heard in the recordings. They distinguish themselves with a musical love of experimenting which is self-confident and convincingly expresses itself - sometimes with heavy interludes, noisy field recordings or ambient arrangements. its particularly nice to observe how Sledziecki works his guitar - on one hand harnessing its typical sound reservoir and on the other hand using special playing techniques, which are in turn then supported by Wörles intelligently applied digital play on sound.