"satelita ist derzeit eines der spannendsten neuen Labels mit experimenteller Musik. Auch wenn man es nicht unmittelbar hören kann, hat diese Musik weit mehr mit der Begegnung von ernster Musik und Pop zu tun als jede noch so ausgefeilte Kammermusikversion von Popsongs. Große Klasse."
DE:BUG

satelita wird analog durch a-Musik und digital durch morr-music vertrieben . 
satelita is distributed by a-Musik and digitally distributed by morr-music
 

some R E V I E W S

LUCIA MENSE electronic counterpoint
The recorder is a wooden flute, besides of course a machine to document sounds on. Lucia Mense plays the recorder and studied this Cologne, Milan and Amsterdam. Its an instrument to drive people crazy. Here however it doesn't, at least not me. The recordings were made between 2006 and 2009 and involve electronics as well, controlled by the composers of the various pieces, in three of these pieces. The other two I assume are for recorder without electronics. At times it's hard to hear a recorder at all in this music, which of course adds to the strength of the release. Very introspective pieces of music here, especially in the beautiful 'Black Smoker' by Ulrich Krieger. It sounds almost like the flute is recorded and then slowed/pitched down. In other pieces, such as 'Erbsen' (composed by Marc Sabat) recorder and electronics are almost like dueling banjos, spreading out in each new section. Throughout these pieces are heavily based in the world of modern classical music, which is surely something that you must like, but to all recorder-haters I'd say, have a concentrated listen to this release, as it covers a fine line of modern classical music, electronics and what seems improvisation. Compositions by Manfred Stahnke, Sascha Lino Lemke and Georg Hajdu, besides the two aforementioned.
(FdW) Vital Weekly 782

Nachtjournal compilation
Die Veranstaltungsreihe Nachtjournal hat sich in den vergangenen fünf Jahren unmerklich als eine der wichtigsten Kölner Reihen für experimentelle und improvisierte Musik etabliert. Frau W und Maciej Sledziecki, die Kuratoren dieser Südstadt-Konzerte, haben ihr Programm tatsächlich abseits der auch in diesen Mikroszenen präsenten Seilschaften entwickelt. Ihnen ist etwas gelungen, was man nicht mehr unbedingt von dieser Musik erwartet: im Nachtjournal gibt sie sich originell, unerwartet und international. Die Compilation „Nachtjournal 2009“, die 13 Konzert-Highlights aus dem letzten Jahr präsentiert, ist deshalb mehr als ein bloßer Leistungsnachweis. Sie bringt vielmehr zum Ausdruck, welche Wege improvisierte und freie elektronische Musik zig Jahrzehnte nach ihrer Entstehung noch gehen können. So unterschiedlich die Stücke auch sind, kann man aus ihnen doch ein Fazit ziehen: Es geht mehr und mehr um das Klangereignis, um die Synthese auch von höchst disparaten Klängen zu einem vielschichtig verwirrenden Gesamteindruck. Das Kölner-Multibass Orchester (4 Kontrabässe) dürfte mit dem ebenfalls aus Köln und Bad Säckingen stammenden Institut für Feinmotorik (3 Männer an 8 präparierten Schallplattenspielern) wenig gemeinsam haben, was Haltung und musikalische Herkunft angeht. Klanglich sind sie mit ihren maschinenhaften Dröhnklängen ganz eng beieinander, kaum zu unterscheiden. Man wird beim Hören der CD viele von diesen völlig verblüffenden Überschneidungen entdecken. Aber keine Gemeinsamkeit ohne Abweichung! Heimliche Höhepunkte der CD sind die kuriosen, weggetretenen, haltlosen Tracks von Ignatz und dem Powertrio Koro, deren Schlagzeuger nun wirklich alle Avantgarde-Hürden unterläuft.
S T A D T R E V U E, Oktober 2010, Felix Klopotek

´Nachtjournal 2009' is a fine compilation of a live outtakes of concerts from the experimental music events series, as they took place in Tsunami and Rakettenklub in Cologne. Fragments have been chosen and compiled in such a way that they make up one coherent continuum of very different groups and projects. Maybe for this reason the pieces carry no name. Most of the participating artists are new to me. The CD cd opens with a piece by Multibass Orchester, a quartet of four bass players from Cologne, producing a piece of deep and heavy drones. To be followed by a whirling percussion piece by overactive american drummer Eli Keszler. An impressive improvisation. On return the third piece by Robair , Hubsch and Uhler is again a very calm sound improvisation. Most of the pieces that follow keep us in the regions of abstract electro-acoustic music from Flickr, Pirx, Core of the Coalman, Adachi Tomomi & DJ Sniff, a.o. Institut fur Feinmotorik stay close to their name with a piece built of looped sounds. The fragment by Koro is the exception on this compilation. They come most close to rock music with their gorgeous kind of free (kraut)rock with the fantastic guitar players Olaf Rupp and Dr. Borg. Carefully compiled compilations like this one, show that a compilation can be more then just the sum of its parts.
V I T A L W E E K L Y , DM


Catalogue: satelita005
Artist: PIRX
Members: Marion Wörle: electronics, idiophones Maciej Sledziecki: guitar, idiophones
Title: SIE SIND HIER JETZT
Format: CD in 6-panelcard jacket
Year: 2011

   


///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Catalogue: satelita004
Artist: Lucia Mense
Title: Electronic Counterpoint
Format: CD Digipack with 12 pages booklet
Year: 2011

  

Kompositionen für Blockflöte und Live-Elektronik:
Marc Sabat: Erbsen (2009)
Manfred Stahnke: ImpansionExpansion (2008)
Sascha Lemke: Re:re:re - Teil 2 (2009)
Ulrich Krieger: Black Smoker (2009)
Georg Hajdu: Tsunami (2009)

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Catalogue: satelita003
Artist: VARIOUS ARTISTS
Title: NACHTJOURNAL 2009
Format: wooden case 
Year: 2010

  

Konzertmitschnitte folgender Formationen:
Multibass Orchester, Eli Keszler, Gino Robair/Lu Hübsch/Birgit Ulher,
Germ Studies (Cooper, Abrahams), Flickr (Vorfeld, Böttcher), Miya Masaoka, Abattoir (Chen,van Heumen), Institut für Feinmotorik, Adachi Tomomi & dj sniff, Pirx, Ignatz,
Koro (Dr. Borg, Präsident, Rupp) & Core of the Coalman
 
INCLUDES awsome illustrations, i. a. "John Cage from Hell", by Andrej Gorokhov
 
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Catalogue: Kunst-Station Sankt Peter
Artist: Maciej Sledziecki
Title:  KOPPLUNGEN
Format: CD 
Year: 2009
  
2010 entstand im Rahmen von ON - Neue Musik Köln die Komposition KOPPLUNGEN, bei der mit Signalen der Installtion f5x5x5 von LAb[au]/Brüssel die Orgel der Kunst-Station StPeter angesteuert wird. Dabei generieren verschiedene Übersetzungsmechanismen von KOPPLUNGEN unterschiedliche Grade an Synchronisation von Licht, Bewegung und Klang.

"[...] Picture a drunken Bach whose delirium tremens includes bad-tempered clavichords and spinning wheels with bionic hamsters desperately puffing and huffing to keep a bizarre logic going. [...]"
Massimo Ricci, www.touchingextremes.org

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Catalogue: satelita002 
Artist: FACET
Title:  conscious mental field recordings
Members: Maciej Sledziecki / guitar, Joris Rühl / clarinets, Adrian Myhr / bass 
Format: CD Digipak 
Year: 2010
  
Die Musik von facet basiert auf Improvisationsstrategien, die von elektronische
Klangkollagen, nordischem Minimalismus und NoWave beeinflusst werden...
facets music is based on improvisation-strategies, that are influenced by
electronic sound-collage, nordic minimalism and NoWave …

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Catalogue: satelita001 
Artist: PIRX
Title: deleted scenes 
Members: Frau W: Laptop, Maciej Sledziecki: Guitar 
Format: CD Digipak with Booklet inside
Year: 2009
   
(...) Ob es überhaupt klare Kriterien dafür gibt, was gute Musik zu guter Musik macht,
ist als Frage vielleicht fehl am Platz, doch wenn ein Merkmal guter Musik ist,
dass man ihr zuhören muss, weil man ihre Gegenwart im Raum nicht stören möchte,
dann ist PIRX ein verdammt gutes Album gelungen ... 
... m o r e

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////